校章

東京都立上水高等学校

動画はこちら

教育目標・カリキュラム

教育目標・教育目標の考え方

教育目標
創 造
体験学習を通して視野を広げ、教養を深めるとともに、豊かな創造性と表現力を育てる

自 律
生徒一人一人の個性を伸ばし、自らの進路に向けた意欲を育て、自己実現を図る

信 頼
自ら考え、自ら行動できる力を育てるとともに、他者と協調し、国際社会に貢献する国際人としての資質向上を図る
「創造」「自律」「信頼」を教育目標に掲げ、普通科単位制の特徴を生かして、生徒の可能性と個性を伸張する教育及び人間性を育成する教育を行う。幅広い教養と確かな学力を身に付け、国際理解教育とコミュニケーション能力向上を推進し、思いやりの心や地域及び社会に貢献する心を育成する。

教務担当教諭メッセージ

概要(全日制普通科単位制高校)
上水の単位制
単位制とは、学年ごとではなく、高校3年間で卒業に必要な単位を修得する学習制度です。本校では、普通科の科目を中心に多様な選択科目を学びます。生徒は各クラスに所属し、共通科目を学び、学校行事に参加します。朝のSHRから放課後の部活動まで、学年制の学校と変わらない学校生活を送ります。

単位制だからできること

Vision and Curriculum

Educational Objectives
Creativity
- By broadening perspectives and deepening knowledge through hands on learning experiences, we aim to foster student’s creativity and expressive abilities.

Autonomy
- To nurture the individuality of each student, foster their motivation towards their own career paths, and promote self-realization.

Trust
- While developing the ability to think and act independently, we aim to enhance the qualities of being an international person who collaborates with others and contributes to the international community.
We set our educational goals as "Creativity", "Autonomy", and "Trust", and by utilizing the characteristics of a course based credit system, we provide on education that develops students' potential and individuality as well as their humanity. We aim to equip students with a broad education and solid academic abilities, promote international understanding and improve communication skills as well as foster compassion and a spirit of contribution to the local community and wider society.

Message from the teacher in charge of academic affairs

Outline (Full-time general education credit-based high school)

Explanation of the credit-based system at Josui High School.
The credit-based system is a learning system where students earn the credits required for graduation over three years of high school, rather than by grade level. At our school, students study a variety of elective subjects centered around the standard curriculum. They belong to a class, study common subjects, and participate in school events. From morning short homeroom to after-school club activities, they experience school life similar to that in a grade-based system.

Things that can be done because of the credit system in high school.

グランドデザイン

グランドデザイン(243KB)

令和7年度 スクール・ポリシー

令和7年度 スクールポリシー (89.7KB)

令和7年度 教科指導の重点

令和7年度 教科指導の重点 (320.1KB)

令和7年度 年間授業計画

1年次

現代の国語 (405.1KB) 言語文化 (399.6KB) 地理総合 (346.3KB) 歴史総合 (493.8KB)

数学Ⅰ (388.3KB) 数学A (355.2KB) 化学基礎 (277.1KB) 生物基礎 (375.8KB)                           

体育 (468.2KB) 保健 (302.7KB) 音楽 I (304.9KB) 美術Ⅰ (299.2KB) 工芸 I (214.3KB)          

書道 I (204.2KB) 英語コミュ二ケーション I (325.1KB) 論理・表現 I (460KB)                            

家庭基礎 (370.2KB) 情報 I (214.9KB) 総合的な探求の時間 (237.7KB)

 

2年次

論理国語 (371.7KB) 古典探究 (407.5KB) 日本史探究 (501.9KB) 世界史探究 (523.9KB)          

地理探究 (476.2KB) 公共 (419.1KB) 数学Ⅱ (543.2KB) 数学B (397.2KB) 数学C (391.8KB) 

数学演習 (373.9KB) 物理基礎 (324.8KB) 化学 (288.8KB) 生物 (284KB)                                    

体育 (298.7KB) 保健 (299.2KB) 音楽 II (304.6KB) 保育音楽 (239.5KB) スポーツA (225.5KB) 

美術探究 (296.2KB) デッサン (304.2KB) 英語コミュニケーションⅡ (348.9KB)                         

論理・表現 II (358.9KB) 英会話演習 (322KB) 英語演習IIA (399KB) 英語演習IIB (428KB)            

ドイツ語 (271KB) 韓国語 (285.5KB) 中国語 (374KB) 情報デザイン (196.1KB)                      

総合的な探求の時間 (238KB)

 

3年次

論理国語 (384.7KB) 体育 (280.6KB) 英語コミュニケーションⅢ (352KB) 

論理・表現Ⅲ (309.1KB) 総合的な探求の時間 (252.4KB)