校章

東京都立成瀬高等学校

ニュース

2024/10/29 お知らせ

【国際教育】長期留学生Diary NO.1(文化祭☆)

陳羿彤 (台湾 長期留学生)

 

留学生として、日本の文化祭に参加する経験は、この特別なイベントに対する理解を深めてくれました。文化祭は、日本の高校生活において重要な行事であり、学生たちが創意工夫やチームワークを発揮して、自分自身を表現し、友情を深める場です。このレポートでは、文化祭での体験と感想を共有し、文化祭の意味や台湾の似たイベントとの比較について考察します。

青春の象徴──文化祭

文化祭の始まりを告げる鐘が鳴ると、校内は一瞬にして笑顔と活気で満ちあふれ、学生たちの笑い声や熱意が空気に漂います。成瀬高校の文化祭は「欅祭」と呼ばれ、今年のテーマは「華」です。テーマの目的は、それぞれの個性が輝き、自分の色を咲かせよう、独自の魅力を表現することです。
「華」というテーマは、今年発生した能登半島地震から着想を得ています。多くの学生が予期せぬ高校生活を送りました。また、今年はオリンピックイヤーでもあり、世界中の人々が目標に向かって努力する姿に感動しました。個々の目標のためだけでなく、他者を応援し、困難を乗り越える姿にインスピレーションを受けました。
そのため、「華」というテーマを通じて、成瀬高校のすべての生徒が自分自身の個性を見つけ、心の中の多彩な色を咲かせ、最も本当の自分を表現することが期待されています。

Image (12)

私たちのクラスの文化祭のテーマは「夏祭り」で、内容は輪投げ、射的、くじ引き、写真コーナー、ヨーヨー釣りなど多彩なアクティビティがありました。各ブースのデザインはとても工夫され、装飾や小道具の細部にまでこだわりが感じられました。クラスメイトはそれぞれ自分の担当を持ちながらも、私を準備作業に招いてくれて、一緒に参加できたことがとても嬉しかったです。さらに、他のグループが助けを必要とした時は、みんながすぐに手を貸してくれる、その団結力に感動しました。
Image (13)
文化祭当日、私は日本の伝統文化である茶道を初めて体験しました。茶器の準備からお茶をいただく礼儀まで、すべてのステップに細かい配慮と敬意が込められていました。この経験を通じて、茶道の厳かな雰囲気と儀式性を深く感じ、同時に美味しいお茶と伝統的なお菓子を味わい、その中に込められた精神と哲理に触れることができました。
また、天文部や生物部の展示を見学し、ダンス部や吹奏楽部の素晴らしいパフォーマンスを鑑賞しました。ダンス部は、流行音楽から現代舞踊まで幅広いスタイルを披露し、踊り手たちの元気と活気に満ちた動きがとても印象的でした。吹奏楽部の演奏も素晴らしく、すべてのメンバーが重要な役割を担い、一体となって美しい音楽を奏でていました。これらの発表は、彼らの才能だけでなく、背後にある努力とチームワークの素晴らしさを感じさせました。

文化祭期間中、多くのクラスを見学しました。それぞれのクラスのテーマはとても独創的で、怖いお化け屋敷、スリリングなアトラクション、美しいフォトコーナーなど、どの展示も印象深く、忘れられない思い出になりました。さらに、たこ焼きやおにぎりなどの美味しい食べ物も楽しむことができ、文化祭全体が私の期待を超えるものでした。
その中でも、特に面白かったのは、ハート型の紙を使ったゲームです。各自が半分のハート型の紙を持ち、その紙に書かれた番号と同じ番号を持つ人を見つけ出すというものです。最終的に私は自分のペアを見つけられませんでしたが、このクリエイティブなゲームは、文化祭にさらなる楽しみと交流の要素を加えていました。

文化祭の最終日が終わった後、クラスでご飯を食べに行きました。これは台湾ではあまり見かけない文化であり、新鮮で特別な体験でした。クラスメイトと一緒に重要なイベントをやり遂げ、その後に共にお祝いし感謝し合う時間は、とても感動的でした。このようなお祝いは、文化祭での努力を称えるだけでなく、協力し合った友情を大切にするものでもあり、文化祭を完璧に締めくくるものでした。


最後に、日本と台湾の文化の違いを少しお話しします。台湾では、似たようなイベントは「校慶」と呼ばれますが、いくつか違いがあります。台湾の学校では、フレキシブルな時間を利用して活動の話し合いや準備が行われますが、日本の学校では文化祭に対する重視度が非常に高いです。文化祭の数日前から、授業時間が短縮され、準備に多くの時間を割きます。さらには、文化祭の開始前の2日間は、終日準備に集中します。生徒たちは自発的に放課後も残って準備を続けることがよくあり、その真剣さには感銘を受けました。
また、日本のクラスが企画するゲームや食べ物のブースは、利益を目的とするものではなく、参加者に楽しんでもらうためのものです。このような全力での取り組み姿勢は、日本の学生たちがイベントに対して持つ情熱と責任感を表しており、文化祭においてチームワークと創造力がいかに重要かを実感しました。

Image (14)

文化祭は日本の高校生活における重要なイベントであり、学生たちが創造性を発揮し、チームワークを示す場でもあります。今回の文化祭を通じて、クラスメイトとの絆や協力の大切さを学び、みんなで最も美しい思い出を作り上げました。この青春のひとときは、私の留学生活においてかけがえのない思い出となり、日本の文化に対する理解をより深める機会となりました。

透明BB

 

 As an exchange student, participating in the Japanese cultural festival gave me a deeper understanding of this unique event. The cultural festival is not only an important milestone in Japanese high school life but also a stage for students to showcase their creativity and teamwork, and to build strong friendships. In this report, I will share my experiences at the festival and explore its significance, as well as compare it to similar events in Taiwan.

The Symbol of Youth – The Cultural Festival

When the cultural festival began, the entire school was filled with joy and excitement. Laughter and enthusiasm were in the air, and every face was full of youthful energy. I was fortunate enough to participate in this grand event during my first week at Naruse High School. The festival is called "Keyaki Festival," and this year's theme was "Hanayagu" . The goal of this theme was for everyone to showcase their own colors and uniqueness.
The theme “Hanayagu” was inspired by the Noto Peninsula earthquake earlier this year, which made many students experience a different high school life. Also, with the Olympics taking place, seeing people from around the world striving for their dreams and showing their true selves was inspiring. Not only do people work hard for their own goals, but they also support and encourage others. This kind of passion and perseverance is fueled by the efforts of many. Therefore, the theme “Hanayagu” encourages every student at Naruse High School to discover their individuality and express their true selves, letting their inner colors shine on this stage.

Our class’s theme for the festival was "Summer Festival." We had various activities such as ring toss, shooting games, lucky draws, a photo booth, and a ball-scooping stand. Every booth was carefully designed, showing the attention to detail and dedication of classmates. What touched me the most was that even though everyone had their own tasks, my classmates still invited me to join the preparations, making me feel truly included. When other groups faced difficulties, everyone was willing to help, and this spirit of unity and shared goals deeply moved me.

On the day of the festival, I had the opportunity to experience one of Japan's important traditional cultures—the tea ceremony. From preparing the tea utensils, and serving tea with proper etiquette, to the tasting process, every detail reflects a deep respect for tradition. This experience made me appreciate the solemnity and ritual of the tea ceremony, and through enjoying the fine traditional sweets and rich tea, I grasped the profound philosophy behind it.
In addition to the tea ceremony, I visited the astronomy and biology clubs' exhibits and watched wonderful performances by the dance club and the brass band. The dance club's performance included various styles, from pop music to modern dance, full of energy, with every move showcasing their youth. The brass band’s performance was equally impressive, with each member playing a vital role. Every note in the ensemble was the result of their collective efforts. These performances not only demonstrated the students' artistic and musical talents but also their dedication and teamwork.

During the cultural festival, I visited many class exhibits. Each class's theme was full of creativity—realistic haunted houses, exciting rides, beautifully designed photo booths. Every theme left a deep impression and unforgettable memories. I also enjoyed delicious snacks like takoyaki and rice balls, which added to the rich sensory experience of the festival.
One particularly interesting activity stood out to me. Everyone received half of a heart-shaped card with a number on it. Throughout the festival, we had to find the person with the matching number. Although I didn’t find my match, this creative activity added more interaction and fun to the event.

After the last day of the festival, I attended a class celebration party. This was a fresh experience for me since in Taiwan, such gatherings are less common. Celebrating together after completing such an important event and expressing gratitude to each other made me feel warm and touched. This was not only an acknowledgment of our hard work but also a way of cherishing the friendships and teamwork we had developed. It was the perfect way to end the cultural festival.

Finally, I would like to share some cultural differences. In Taiwan, similar events are usually called “school celebrations.” However, there are several differences between the two. In Taiwan, students often use flexible class time for discussions and preparation, whereas in Japan, schools place much more emphasis on the cultural festival. In the days leading up to the festival, classes are shortened to give students more time for preparations, and the two days before the event are entirely dedicated to setup. Students even stay after school to continue preparing, and this level of dedication is something I greatly admire.
Additionally, in Japan, the games and food stalls created by the classes are not for profit, but rather to give visitors a chance to truly feel the school’s passion and enjoy the festival. This spirit of giving without expecting anything in return shows the love Japanese students have for the event and their sense of responsibility. It also made me realize the importance of teamwork and creativity in the cultural festival.

The cultural festival is not only an important part of Japanese high school life but also a stage for students to showcase creativity and teamwork. Through this experience, I felt the strong bond and mutual understanding among my classmates as we worked together to create beautiful memories. This youthful time will become one of the most precious memories of my exchange student life and has deepened my understanding of the spirit of unity and passion for activities in Japanese culture. 

透明BB

作為留學生,參加日本文化祭的經歷讓我對這一獨特的活動有了更深刻的體會與理解。文化祭不僅是日本高中生活中一個重要的里程碑,更是一個學生們藉由創意與團隊合作展示自我、凝聚友誼的舞台。在這篇報告中,我將分享自己參加文化祭的所見所感,並探討文化祭的意義,以及它與台灣類似活動的比較。


青春的代名詞──文化祭

       當文化祭的鐘聲響起,整個校園瞬間充滿了歡樂的氣氛,學生們的笑聲與熱情交織在空氣中,每一張笑臉都充滿了青春的活力與朝氣。非常幸運的是,剛進入這所學校的第一週,我便有機會參與這場日本高中生活中的盛大活動——文化祭。成瀬高校的文化祭名為「櫸祭」,今年的主題是「華」。這個主題的目標是希望每個人都能綻放出屬於自己的色彩,展示出獨特的風采。
       「華」這個主題的背景來自於今年發生的能登半島地震,許多學生因此經歷了不同於以往的高中生活。而今年又是奧運年,看到世界各地的人們都在為夢想努力奮鬥、展現自我,深受啟發。不僅僅是為了個人的目標而奮鬥,還有為他人加油助力、互相支持,這種熱忱與毅力背後承載著無數人的努力與心血。正因如此,「華」這個主題希冀成瀬高校的每一位學生都能找到自己獨一無二的個性,展現出最真實的自我,讓內心的豐富色彩在這個舞台上盡情綻放。

       我們班的文化祭主題是「夏日祭典」,活動內容豐富多樣,包括套圈圈、射擊遊戲、抽籤、拍照區和撈球攤位。每個攤位的設計都極為精緻,無論是場地佈置還是道具製作,都展現了同學們對細節的講究與用心。最讓我感動的是,儘管每個人早已分配好各自的工作,同學們還是熱心邀請我參與準備過程,讓我也能真正融入其中。當其他小組遇到困難時,大家也會毫不猶豫地互相幫助,這種團結一致、共同追求目標的精神深深感染了我。

       文化祭當天,我有幸首次體驗了日本重要的傳統文化之一——茶道。從茶具的準備、奉茶的禮儀到品茶的過程,每一個細節都蘊含著對傳統文化的深厚尊敬。這次體驗讓我深刻感受到茶道的莊重與儀式感,並透過品味精緻的傳統點心與香醇的茶,感悟到其中蘊含的深奧精神與哲理。
       除了茶道體驗,我還參觀了天文部和生物部的展示,並欣賞了舞蹈社和吹奏樂部的精彩表演。舞蹈社的表演風格多樣,從流行音樂到現代舞應有盡有,舞者們充滿活力,每一個動作都展現出他們的青春。吹奏樂部的表演也讓人驚嘆不已,每位成員都在團隊中扮演著不可或缺的角色,合奏出的每一個音符都是大家共同努力的結晶。這些表演不僅展示了學生們在藝術與音樂上的才華,更讓我感受到他們背後付出的巨大努力與團結合作的力量。

       在文化祭期間,我參觀了許多班級的展示,每個班級的主題都充滿創意。逼真的鬼屋、刺激的遊樂設施、精美的拍照區等,無論哪一個主題,都讓我留下了深刻的印象與難忘的回憶。此外,我還品嚐了章魚燒和飯糰等美食,這些美味佳餚更是為整個文化祭增添了豐富的味覺體驗。
       另外,有一個特別有趣的活動讓我印象深刻。每個人會收到一半的愛心紙片,上面寫有一個數字。在文化祭的過程中,大家需要尋找擁有相同數字的另一半。雖然我最終沒能找到自己的配對,但這個創意十足的活動讓整個文化祭充滿了更多的互動與驚喜。

       文化祭的最後一天結束後,我參加了班上的慶功宴。全班一起慶祝這一點對我來說非常新鮮,因為在台灣較少有這樣的文化。能和同學們一起完成這麼重要的活動後,再共同慶祝並互相感謝,讓我感到無比溫馨與感動。這不僅是對文化祭的努力與付出的一種肯定,更是對彼此友情與合作的一種珍視,為這次文化祭畫下了最完美的句號。

       最後,我想與大家分享一些日台文化上的差異。在台灣,類似的活動稱為「校慶」。然而,兩者之間存在不少差異。台灣的學校通常會利用彈性課等時間進行活動的討論與準備,而在日本,學校對文化祭的重視程度更高。活動前幾天,學校會將課程縮短,以讓學生有更多時間籌備,文化祭前兩天甚至會全日投入準備。同學們也會自發地在放學後留下來繼續佈置與準備,這種全心投入的精神讓我非常敬佩。此外,班級製作的遊戲與食物攤位在日本並不是以賺取利潤為目的,而是為了讓前來參加的人們能真正感受到學校的熱情與活動的樂趣。這種不求回報的投入精神,展現了日本學生對活動的熱愛與責任感,也讓我深深體會到文化祭中團隊合作與創意的重要性。

       文化祭不僅是日本高中生活中的一個重要環節,更是一個讓學生們展現創意、體現團隊合作的舞台。透過這次文化祭,我感受到同學們之間的默契與凝聚力,大家齊心協力,共同創造了最美好的回憶。這段青春時光將成為我留學生活中最珍貴的回憶之一,也讓我更加深刻地學習了日本文化中的團結精神與對活動的熱忱。 

 

透明BB